2020. április 19., vasárnap

Kertinapló 2020.04.16-18. - kiültetés, palántázás, anyagbeszerzés


2020.04.16. Ma Ritának be kellett mennie ultrahangra, így én kint töltöttem az időt a gyerekekkel. Kiültettem egy csomó palántát. A kalibos lilakáposzták a II/4. ágyás jobb szélébe kerültek azokra a helyekre, ahol a hónapos retkek kihaltak. A rufus lilakáposzták a III/1 ágyás szabad helyeire kerültek. Kiültettem a kristályvirág magoncokat főleg a sziklakertbe, és a díszmákokat a veteményes közelébe. A rubin céklákat az I/2. ágyás első felébe jobbra egy sorba, a kínai keleket az I/1. ágyás olyan pontjaira, ahol a lencse nem nagyon indult meg. Pak choy, mizuna, rukkola, jégsaláta került a II/1. ágyásba az őszi fokhagyma közé (ez tavaly jól működött), illetve a gyerekek ágyásaiba.

Nehéz választani, hogy ki a legszebb, de ő komoly esélyes

2020.04.17. Ma kaptam egy platónyi fűkaszálékot a közmunkásoktól. Voltak benne gallyak, de összességében elég tiszta volt, pár darab szeméttel. Hamar elfogyott, a ház északi oldalára terítettem főleg a szedrekhez, meg a szárítóhelyre. Akár még jöhetne több is, de nem akarom túlzásba vinni a befogadását, mert nem akarom, hogy rámrohadjon.

Így virágzik a madársaláta, hagyom is, hadd érleljen magot, amiből szedni is fogok és hagyom is, hogy elszórja.
Virágzik a madársaláta, a kerek repkény (Glechoma hederacea), tulipánok, kétszínű tulipánok (Tulipa tarda) és kinyíltak a korai bangita virágai (bár ez utóbbinál lehet, hogy keverem a dolgokat, mert most rákerestem a latin névre, de másik fajtát dob ki, az itt láthatónak megfelelő elvileg a ráncoslevelű bangita - Viburnum rhytidophyllum).

Ráncoslevelű bangita (Viburnum rhytidophyllum)?
Máshol 5-6 méteres méretben is láttam belőle, de már így is nagyon sok virágot hoz.
Este még gyorsan palántáztam kicsit, két 51-es tálcát vetettem be. Egyrészről sajnos pótolnom kellett saláta palántákat, mert ők még valószínűleg annak eshettek áldozatul, hogy az elején nem vettem észre a keltetőben a meztelencsigákat. Így salátából idén elég masszív késésben vagyunk, még szerencse, hogy a sóska és spenót működik helyette. Az egyik tálcába vetettem 11 gigant karalábét, pótlásnak illetve következő körnek, 10 cella újzélandi spenótot, hogy végre megnézhessem milyen, mert tavaly a szabadföldbe vetett egyszerűen nem jött elő. Ezeken kívül 10-10-10 jégsalátát, tépősalátát és május királya fejes salátát. A másik tálca már izgalmasabb, ott újabb növényeket indítottam: 5 rebarbarát (sajnos ennyi magom maradt, de egyébként a tavaly magról vetettek hihetetlen szép életerős növények lettek), 19 articsókát (ennyi volt a csomagban), 6 érdes napszemvirágot, ha esetleg gyérülne a tavaly ültetett állomány, bár elvileg évelő, 7 bögrevirágot, 8 nikandrát (vele se találkoztam tavaly, pedig vetettem) és 6 detroiti rövid tenyészidejű céklát.

Kerek repkény (Glechoma hederacea)
Kétszínű vagy botanikai tulipánok (Tulipa tarda), de én régebben csillagvirágnak ismertem.
2020.04.18. Tegnap este felhívtak, hogy tudnék-e jönni segíteni egy házhoz fát aprítani, illetve kell-e az anyag. Kicsit hirtelen jött a dolog, de úgy éreztem, szükségük is van a segítségre, meg hát jól jön a szerves anyag, így ráálltam. Így a mai napom azzal telt, hogy hazahordtunk szó szerint egy teljes fűzfát. Hatalmas fáról van szó, és teljesen indokolatlan módon lett visszacsonkolva, de ezzel már nem tudtam mit tenni. Közben megismerkedtem egy kiváló fuvarossal is, ami egy hihetetlenül hasznos kapcsolat. A friss vágású fűzfa adta az ötletet, hogy érdemes lenne pár rönköt beoltani valamilyen ehető gombával, úgyhogy elkezdtem utánajárni a dolognak, nagyon kíváncsi vagyok, sikerül-e. Közben fél szemmel láttam a hírt, hogy felszámolták a zöldhulladék lerakatot a falu közepén, aminek én személy szerint nem örülök, mert onnan volt az ingyen komposztom, de valószínűleg úgysem vitték messzire, nem lesz nehéz megtalálni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése