2020. március 28., szombat

Kertinapló 2020.03.28. - kertészkedés gyerekekkel, eszik-e spárgát a pocok?


Egész napot kint töltöttük. A gyerekek is kint voltak végig. Nagyon sokat segítettek is, vagy csak társaságot nyújtottak, de lényeg, hogy nagyon jól el lehet már velük lenni kint, egy csomó mindenben partnerek. Reggel voltam a termelői piacon, ami mögött a zöldhulladék lerakat van, úgyhogy egyúttal hoztam egy adag komposztot is, amit az avar alól szoktam kiásni.

Hazaérve az első teendőnk a magyal és vadszőlő magok átmosása volt. Ezek még homokban vannak, mert nem mozdultak. Átmostam és áthelyeztem őket szitált homokba, mert így könnyebben meg tudom állapítani, ha elkezdenek megindulni, mint a sima kavicsos folyami homokban, amiben jó eséllyel azt sem nagyon tudom eldönteni, melyik a mag, melyik a kavics.

A homok, amiben átteleltek a magok. Nehéz megmondani, pontosan melyikek is a magok.
Egy fél kanna esővíz viszont szépen kitisztítja a képet, és a kavicsok közül már nem olyan nehéz kiválogatni a magyalmagokat. Ők még alszanak.

Visszakerültek az edényükbe, hűvös helyre, megfelelően nyirkos homokkal, de már szitálttal, így ha valami mozdul, tudni fogom, hogy mag-e vagy sem.
A magkezelés után elővettük a két összeszedett autógumit, és beletöltöttük a hozott komposztot. Mindkét gyerek választhatott a magtasakok képei alapján öt féle egynyári virágot, amiket most már el lehet ültetni, és mindketten a saját autógumijukba vetették a magokat. Vékonyan betakartuk őket a maradék komposzttal, kicsit letömörítettük, majd sarlóztam egy kevés füvet mulcsnak. Később még egy ablaküveget is helyeztem mindkét gumira, mert megint jönnek hidegek, ráadásul így a magas páratartalom elősegíti a csírázást.

A következő programpont a gyomlálás volt. Ilyenkor ez még egy nagyon kellemes mulatság. Egyrészt kevés a gyom, másrészt elég azokra koncentrálni, amelyikek hamar magot hoznak. Így most ez igazából csak a veronikákról és a pitypangról szól. Az előbbieket szépen össze lehet szedni, az utóbbiakat én újabban úgy szoktam kezelni, hogy egy kiélezett kisásóval elvágom a gyökeret a tőlevélrózsa alatt. Így egyhamar nem fog újra virágozni, ha meg el is pusztul a gyökér, legalább benne maradt a talajban a tápanyag. A tyúkhúrt és a hereféléket csak ritkítottam és csak ott, ahol versenytársai a haszonnövénynek, pl. az epreknél.

A pongyola pitypang (Taraxacum officinale) nagyon hamar érlel magot, így érdemes kivágni a tőlevélrózsát a veteményesben. A kert egyéb részein meghagyom. Egyébként ehető, salátának szoktuk néha használni zsenge leveleit. A gyökere és a virága is fogyasztható, azzal még nem próbálkoztunk.
Borostyánlevelű veronika (Veronica hederifolia) - viszonylag jó talajtakaró, de korán hoz magot.

Perzsa veronika (Veronica persica)
Tyúkhúr (Stellaris media) - ő is ehető, szerintem finom is.
Nagy örömömre találkoztam pár friss spárga hajtással, nem kis bosszúságomra pedig rengeteg pocokjáratot fedeztem fel körülöttük. Az interneten nem találtam információt, hogy ezt különösebben károsítanák, de nálunk úgy tűnik. Úgyhogy elővettem a fokhagyma készleteket, és jól körbeültettem a spárgákat vele. Ez az egyik kedvenc zöldségem, nem hagyhatom, hogy tönkretegyék. Úgyis mindig halogatom a pocok-létszám-karbantartó intézkedéseket, most úgy határoztam, erre szánom a nap fő részét.

Így készítettem egy T-fát a veteményes közepére. Nincsenek nagy reményeim, hogy itt majd egész nap ragadozómadarak fogják folyamatosan melegen tartani a kiülőt, de hátha erre téved egyszer valami kisebb ölyv vagy ilyesmi, és megtetszik neki a hely. A régebben készített bagolyodút is felszereltem végül a házfalra. Hát nem volt egyszerű, de segített Rita is a létra biztosításában és sikerült kitalálni a stabil rögzítés módját. Már csak bagoly kell bele. Jakab kifejtette, hogy nem a Bartos Erika féle bagoly doktor fog beleköltözni, mert ő csak a mesében van. Bár én még vele is kibékülnék. Ha pedig van valakinek felesleges siklója, nyugodtan küldje át, a terített asztal adott. 

Kvártély és koszt baglyoknak, osztani ér.
Kaptak komposztot a spárgatövek és adtam a mézbogyó bokroknak is, egy vastag mulcsolással együtt, mert tavaly a napos hely miatt nagyon kókadoztak, legalább a vízellátásukon javítani akarok, amíg meg nem erősödnek eléggé.

Egy videóban láttam, hogy elég sok bogyótermő bokrot lehet úgy szaporítani, ha feltöltögetjük a tövét földdel vagy komposzttal, majd ősszel kicsit visszabontjuk, és ilyenkor minden egyes vessző külön gyökeres növényként leválasztható. Persze érdemes hagyni az anyanövényen, de elég gazdaságos megoldás ez, a mostanában szerzett ribizliket mind így ültettem.

Este még hántoltam némi kérget az új akácoszlopokról, illetve elkezdtem éjszaka körbejárni az üvegdobozt és a veteményest meztelencsigák után kutatva. Ma is találtam hatot. Az egész vadászat nem vesz igénybe öt percnél többet (egyelőre), és nagyon érdekes ilyenkor megfigyelni a kertet. A kedvenceim a húsz centi hosszú giliszták, amik a földfelszínen levegőznek egyes helyeken. És ugyan nem egy tanyán vagyunk a semmi közepén, elég jól látszanak a csillagok, ilyenkor még épp látszik az Orion és nagyon szép volt a sarlós hold is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése