2020. március 24., kedd

Kertinapló 2020.03.24. - márciusi hó


Megvolt a márciusi fagy és hó. Ez már majdnem hagyományosnak mondható. Szerencsére nem ért felkészületlenül, az előrejelzések nagyon szépen beváltak. Úgyhogy még mielőtt ideért volna a front, a frissen kibújt hónapos retek és más kinti magoncokat letakartam fátyolfóliával.

A frissen kibújt magoncokat letakartam, aki még a földben bújik, azokkal nem foglalkoztam, őket védi a föld meg a mulcs.
Ugyanez behavazva.

A virágzó gyümölcsfákkal nem tudtam mit csinálni, mivel a lehűlés nem kisugárzási jellegű volt, hanem hozott. Vagyis heves széllel járt. A csurgót azért jól belocsoltam az érintett fáknál, hogy ha esetleg mégiscsak elállna a szél, a magasabb páratartalomban a jéggé váló víz hőt adna le a környezetnek, ami talán egy fél fokot javíthatna, ami adott esetben számíthat is. De persze fújt a szél egész éjszaka, szóval ez teljesen mindegy is volt. A fosókákat egyébként egyáltalán nem hatotta meg a dolog, a kajszinál nem tudom eldönteni egyértelműen, mekkora a kár. A szirmok lebarnultak, ez biztos.

A fosókának meg sem kottyant a fagy.
A Pannónia kajsziról ez már nem annyira mondható el.
Egyébként a kertben szépen virágoznak a nárciszok, jácintok, ibolyát és vadárvácskák, árvacsalán, aranyfa, százszorszép, törpe tulipán, ribizli, pázsitviola, nemsokára a pázsitszegfű, a boglárkacserje és a magnólia is.

Az előkert: idén már ki kell szedni a hagymákat, mert nagyon besűrűsödnek.
A kedvenc virágom.
Sajnos illatot nem lehet átadni így interneten.
Aranyfa (Forsythia)
Százszorszép
Kis hagymás csoport.
Törpe tulipán.
Marcipán jácint (ezt csak én kereszteltem így el.)
Felkészül a pázsitszegfű.
Pázsitviola
Piros ribizli. Nem mondom, hogy szépségversenyt nyerne, de a termést figyelembe véve nem kell szégyenkeznie.
Kétéves fás dugvány. Ha minden jól megy, szép termés lesz.
Árvacsalán
Boglárkacserje
Magnólia
Kidugta első leveleit a földből a torma a gyümölcsfák alatt. Én úgy tapasztalom, ő az egyik legnagyobb szövetségesem a monília ellen. Amióta beültettem a csonthéjasok alá a tormákat, drasztikusan lecsökkent a moníliás hajtások száma, pedig a rezes-kénes lemosózást teljesen elhagytam.

Frissen kelt torma.
Kicsomagolta leveleit a rebarbara is. Tavalyi magvetés.
A benti palántázásnál a felhasznált kerti föld miatt előfordul, hogy ki kell szedni néhány gazt a közegből. Ezt a képet a tarackbúza életképességének illusztrálására szánom: a körülbelül 1,5 cm-es gyökérdarabból jó 6-7 centis gyökér és hajtás keletkezett pár nap alatt. Így ha valaki ténylegesen ásással és gyökér szedegetéssel szeretné felszámolni a tarackot, annak sok kitartást kívánok! Én inkább maradok a kartonos takarásnál.

Tarackerő
Palántaföld kertiföldből, házi komposztból és némi homokból.

Az apró magokat és fényre csírázókat a földfelszínre vetem, majd vékonyan homokot szitálok rá.
Először mindig alulról áztatom át a földet.
A lehűlés egy nagyon fontos pozitívuma volt, hogy be kellett hoznom a kis keresztesvirágú magoncokat is az üvegdobozból a házba. Itt vettem észre, többek között egy másik kertész ismerős felhívása miatt is, hogy bizony csigarágások vannak a növénykéken. Ezért átkutattam a tálcák oldalát és alját és vagy hét falánk kágyilót szedtem össze róluk. Úgyhogy nagyon oda kell figyelnem a kinti palántanevelésnél. Ennek ellenére gyönyörű zömök, életeről palánták lettek, szemben a tavalyi nevelésekkel, ahol a keresztesek nagyon megnyurgultak a benti meleg miatt.

2019-es, végig beltérben nevelt palánták: életképesek, de nagyon megnyurgultak.
Fűtetlen üvegdobozban (hidegágyban) kelt keresztesvirágúak.
Csodálatosan zömökek, csak ne találja meg őket meztelencsiga.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése