2020. március 11., szerda

Kertinapló 2020.03.11. - kikeltek a kökénymagok


Ez a feljegyzés is felölel most pár napot, de úgy tűnik, aznap nem mindig lesz időm az internetig eljuttatni a naplóbejegyzéseket, főleg képekkel, bár dolgozom a módszer egyszerűsítésén. Igazából most nem volt időm dolgozni a kertben, csak néha kiszaladgáltam szüretelni salátákat meg csicsókát kikaparni. Közben pár percre elidőztem, körülnéztem, mit lehet látni ilyenkor.

Van egy-két új virágzó növény is. Az egyik a piros árvacsalán (Lamium purpureum), később nagy párnákban fog nyílni nálunk is, szeretik a rovarok. A másik a borostyánlevelű veronika, amit eddig nem is vettem észre, igaz, elég apró és nem túl színes a virága (ebben a csoportban segítettek a beazonosításban). Viszont most van belőle sok, biztos van olyan apró rovar, aminek táplálékot jelent a nektárja. Általánosságban azok a rovarok, amelyek nektárt is fogyasztanak és nem magát a növényt, sok esetben ragadozó vagy parazita életmódot folytatnak, így legtöbbször szövetségeseink a kertben. Ilyenek a különböző parazita darázsfajok, amelyek különböző kártevők hernyó és báb alakjaiba rakják petéiket, a katicák, a fátyolkák vagy akár a fülbemászók. Így az lenne az előnyös, ha fagymentes időben mindig nyílna valamilyen virág, idén ennek a felderítésén/megvalósításán is dolgozom.

Borostyánlevelű veronika

Sajnos a csicsókaszezonnak lassan vége, kezdenek gyökerezni, csírázni a gumók, úgyhogy ez lecsengett. Viszont a salátaszezon még csak most indul.

Egy maroknyi saláta vacsorához. Főleg madársaláta, jégsaláta, tépősaláta, rukkola, ezek még mind áttelelő zöldségek.
Ahogy legutóbb írtam, fel kellett hoznom a vízaknából a télire elvermelt cserje magokat. Most már folyamatosan nézegetem őket, hogy nem mozdulnak-e. A kökény és homoktövis magok pedig nem kérették magukat. Így kiszűrtem őket a nedves homokos tárolódobozból egy házi készítésű szita segítségével és elültettem őket (a megindultakat és a meg nem indultakat is) az egyik meggyfánk alatti kis iskola-ágyásba. A kökénynek körülbelül a fele már megindult, a homoktövisből még kevesebb, de szerintem a többi is magára fog találni az új helyén. Jobb is így, még kihajtott gyököcske nélkül átültetni őket, mert a gyökérkezdemény nagyon sérülékeny, el is törtem sajnos egyet-kettőt. A vermelési technikában nagy segítségemre voltak a tavalyi egyik Permaklubon Baji Béla tanácsai, amiket ezúton is köszönök!

Így tettem el télire a magokat, kilyuggatott edényekbe, nedves homokba.
A vízaknában teleltek, ahol elég magas volt a páratartalom, és mégsem fagyott.
A homokot egy szitán keresztül mostam le a magokról, itt épp a homoktövisekről. Egy tanulság a könnyebb válogatás kedvéért: eleve szitált homokba kell vermelni a magokat.
A kökénymagoknál könnyebb a válogatás
Nagyon izgalmas látni, hogy a tavaly jóízűen elfogyasztott bogyók kőkemény magjai hogy kipattannak.
Ez a két földigiliszta őrködött a kökénymagok felett. Át is helyeztem őket a kökényiskolába, hogy továbbra is vigyázzanak a magoncokra.
Itatóspapírra tettem át a magokat.
Én először csinálok ilyet, számomra fantasztikus tapasztalat, a mag misztikuma mindig is lenyűgözött.


Az ültetésig két itatóspapír között tartottam nedvesen a magkezdeményeket.
Tartós feliratok: kivágott sörösdoboz lemezre golyóstollal feljegyezve, dróttal karóra erősítve.
Ezt a kis magaságyást némi jóindulattal nevezem iskolának. Korábban rózsákat, orgonákat és mályvákat neveltem benne.
Kinyíltak az első virágok a kikeleti bangitánkon (Viburnum x Bodnantense), a méhek megbolondulnak a mogyoró virágaiért, és bent is megérezte a tavaszt az átteleltetett bazsalikom, ő is virágzik.
Kikeleti bangita
Háziméhek szorgoskodnak a mogyoró virágain. Ő már egész jól megtömte az erszényét.

Csodálatos krókuszaink továbbra is ontják a színeket és nektárt.
Katicával is egyre gyakrabban találkozni. Vajon ő hétpettyes vagy harlekin?


A méhek itt is szorgoskodnak.

Bent nyílik a bazsalikom.
Végezetül hadd mutassam meg, micsoda névnapi ajándékkal örvendeztetett meg kedves feleségem: már-már hagyomány, hogy csinál a családnak házi hamburgert és évről-évre sajátabb és finomabb lesz! Már pár éve ő süti a zsemlét, és mivel a kelt tészta koronázatlan királya ő, mindig fantasztikusan finom. A belevalókból a salátafélék nálunk teremtek, a kecsap saját készítmény, a húspogácsát Rita sütötte, a savanyú káposzta ugyan lehetne saját, de most általunk nagyrabecsült termelőtől van, egyedül a sajt prosztó bolti trappista, pedig megérdemelne a szendvics valami minőségibbet.

Házi hamburger és nőnapi ibolya

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése