2020. június 25., csütörtök

Kertinapló 2020.06.24-25. - Fokhagyma


2020.06.24. Ma felszedtem az őszi fokhagymát, mert péntekre esőt mondanak és a legutóbbi hosszú, csapadékos idő miatt felerősödött a rozsdásodás. Már így is száradtak le a levelek, de örülök, hogy még tudtak egy kicsit hízni így június közepén. Nagyon elégedett vagyok a terméssel, mert méretre ugyan elég vegyes lett a csapat, ránézésre bőven elég lesz a családnak. Szerencsére a tavaszi fokhagyma nem sínylette meg a sok esőt. Kicsit az a benyomásom mostanában, hogy ha egy növény befejezte életciklusát, és igazából már csak azért áll lábon, hogy a magjai megszáradjanak és szétszóródhassanak, akkor megadja magát a kártevőknek. Ez a fajta fokhagyma ugyan nem magra gyúr, de beérlelte a gerezdeket a föld alatt, és ahogy elkezdtek leszáradni a levelek, a rozsda is fellépett. Ezzel szemben a tavaszi fokhagyma, ami még javában növekszik, ellenáll a gombás megbetegedésnek az eső ellenére, mert még véghez kell vinnie a feladatát.

A kedvenc egyedeim

A fokhagyma szüret mellett azért is igen különleges nap a mai, mert felszedtük az első sárgarépát és az első céklát. Emellett kóstoltunk fehér ribizlit (esélyes a kedvenc ribizli kategóriában) és fekete ribizlit is (Fertődi 1-es, meg kell vallanom, nem nagyon jött be nekünk az íze. Hozzá lehet szokni, de valahogy olyan, mintha egy levelet rágcsálnék a bogyóval együtt. A vadalany fekete ribizlinek sokkal finomabb az íze, de azzal meg az a baj, hogy a másfél méteres bokron van vagy hét bogyó…).

Első éves fehér ribizli.
Fertődi 1 feketeribizli, mindkét bokrot idén tavasszal ültettem szabad gyökérrel és máris teremnek.
Letörhettük az első szép brokkoli-bimbókat is, sajnos kicsit megrágcsáltak voltak, de párolva így is nagyon finomak. A piros ribizliből turmix lett, ami a nyers fogyasztás mellett talán a legjobb, ami történhet vele. Gyűjtöttem be száradó tépőkelt, lencsét és spenótot magnak is.

Az idei őszi-fokhagyma termés
Méret szerinti válogatás
A zsákmány maradék része

A felszabadult II/1. ágyást nem hagytam parlagon, hét sorban bevetettem gyökérzöldségekkel: balról jobbra az első két sor első felébe fertődi félhosszú pasztinák, hátulra hanácka fehérrépa, tőle jobbra a maradék négy sorba nantes 3 sárgarépa. A barázdákba szórtam pár detroiti 2 cékla magot, gumós köményt, némi édesköményt, előre pedig egy-két karalábé magot is. Ez megint elég jó vegyesfelvágott lett, főleg, hogy a végén még meghintettem porcsinrózsa maggal, meglátjuk mi lesz belőle. A répa és gyökér magokat egyébként a szokásosnál mélyebbre vetettem, hogy ne tudjon egykönnyen kiszáradni. Alaposan belocsoltam, majd nagyon vékonyan behintettem fűnyesedékkel. Bizakodó vagyok a sárgarépát illetően, mert a május végi vetésem sokkal jobban kelt, mint a tél végi, talán van még esély behozni itt némi lemaradást.

II/1. ágyás fokhagyma felszedés előtt.
Fokhagyma nélkül
Bevetve finom gyökérzöldségekkel.
Masszív locsolás és vékony mulcs, hogy a répamagoncok örömmel keljenek.
Majd elfelejtettem, hogy befőztük a második adag meggylekvárt is, 7 kg meggyből (pusztaszabolcsi, 650 Ft/kg), kilónként 20 dkg cukorral, illetve kísérletképpen tettünk hozzá 3 kg zöldalmát is (ami sajnos lengyel, bezzeg ha lenne egy jó pincénk). Tartalmasabb lett, az biztos, de nem nagyon sűrítette be, úgyhogy mi elfogadjuk, hogy a meggylekvár nálunk inkább szósz. Úgyis el fog fogyni, mire jövőre újra lesz meggy. Ez az adag 12 üveg lett egyébként. A saját termést még nem tudtam leszedni, szerintem abból fogom csinálni a befőtteket.

Sok almás meggylekvár. Többet így nem próbálkozunk vele, de ettől még nagyon finom lett.
2020.06.25. Folytatódik a málna és ribizli szüret, illetve felszedtem a maradék pár marék zöldborsót. Most már igazán ideje lenne megtanulni, hogy is kell ezt a növényt termeszteni. Jövőre újrapróbálkozok. Volt még egy picike szabadidőm, így gyorsan kiültettem szabadföldbe a nevelgetett vadszőlő palántákat, amiket szeretném, ha befutnák a ház déli-nyugati falait. Remélem nem eszik meg őket a csigák.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése