2020. június 22., hétfő

Kertinapló 2020.06.22. - Kézben tartani a növekedést

Nagyon szépen érnek a bogyósok a kertben, úgyhogy folyamatos a ribizli és málna szüret. A faepret is szedjük még, illetve pár napon belül le lehet szüretelni a meggy derékhadát is. A cseresznye és a földieper most búcsúzott idénre az utolsó szemekkel.

Sárga málna, nem tudom milyen fajta, de nagy kedvenc.


Csak a "hagyományos" málna. Hihetetlen hálás növények.
A veteményesben szívtelenül levágtam azokat a növényeket, amik túlnőttek a napkedvelő haszonnövényeken, így főleg a facéliák, körömvirágok egy részét. Így is maradt elég, de azért a hangsúly a terményen van, szükséges az ilyen beavatkozás időnként. Picit gazoltam is, de még lenne mit csinálni. Időnként a lesarabolt növények hasznosulnak is, a ribizliültetvényben elburjánzott almamentából pl. szörp készült.

Almamenta szörp lesz.

Jövőre szeretnék alanyokat nevelni oltások gyakorlásához, úgyhogy cseresznyéből, meggyből vermelek el magokat. A tisztítás mindig nehéz feladat, kipróbálom az erjesztéses módszert, hátha úgy könnyű lesz eltávolítani a magokról a gyümölcshús maradványokat.

Azért nem szórtam még szét őket, egy megfelelő helyen, mert egyelőre nem tudom kitalálni, hol kéne lenniük...
A nagy fosóka bokor még mindig nagyon tetves, de olyan növekedési erélye van, hogy ennek ellenére sűrűsödik, úgyhogy az oltások körül kicsit tisztogattam metszőollóval, hogy az oltott gallyak friss hajtásai kapjanak fényt rendesen. Érdekes, hogy a kajszi oltóágak friss levelein egyáltalán nincsenek tetvek, míg a két fajta szilva ágacskák tele vannak velük.

Pannónia kajszi oltás hajtásai fosóka ágon.
Ezek a legszebbek.
Az oltás helye.

Elena szilva, megsínyli a tetveket.
Az elsűrűsítő hajtásokat levágtam, ki fogja heverni a tetveket is.
Olasz kék szilva gallyak - szintén jó tetves, de túlélik, főleg ilyen erős alanyon.

Idén az egyik uborkafajta, aminek a kipróbálásához nagy reményeket fűztem Kolumbusz F1 névre hallgat. Rédei termék, elvileg peronoszpóra ellenálló. Igen ám, csak nem akar kikelni. Miközben a nagyjából négy éve vásárolt, még mindig legjobban teljesítő Santana F1 (Blondy márkájú) még mindig majdnem 100%-ban kikel és bírja is az első kör termés kiérleléséig. Ki érti ezt? Mindenesetre újravetettem a ki nem kelt töveket, hátha csak a csigák tettek keresztbe (de közben a kikelteken egy árva harapásnyom nincs, úgyhogy nem hiszem).

Apropó csigák: a frissen mulcsozott területen, ahol a legjobban el vannak szaporodva megint újravetettem a spárgatököt (pár tő már megmarad, csak szeretnék még), mert sziklevelesen lerágják, ha nem tudok kimenni minden este intézkedni ellenük. Most a jól bevált módszert alkalmaztam, egy kb. 10 cm-es darab 110-es szennyvízcsőre kívülről ragasztottam egy csík (a gitárok belső elektronikai árnyékolásához használt) rézfóliát, ezen nem másznak át. Tavaly így maradt meg az egyetlen nyári salátánk. Idén egyébként a veteményesben a salátákat már nem nagyon kellett védeni, lassan már fejesednek is a nyári saláták, arról nem is beszélve, hogy amilyen idő van, a tépő- és jégsaláta még egy darabig szintén nem megy magszárba.

A csigabiztos megoldás (még tavalyról), sajnos csak palántáknál működik és jó pár kell belőle, ha sok növényt akarunk megvédeni.
A cudar idő miatt a jégsaláták csak egyre szebbek és szebbek.

Végezetül reggel végigkacsoltam a paradicsomokat és az olasznád karók mellé ültetetteket fel is kötöztem. A betonvas háló nagyon jól szolgál, minden kötözőanyag nélkül szépen rá lehet futtatni a paradicsomokat. Már megjelentek a termések, úgyhogy ideje a napnak is kisütnie.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése