2020. június 19., péntek

Kertinapló 2020.06.16-19. - sok-sok gyümölcs


2020.06.16. Ma kiültettem az utolsó várakozó palántákat is, nevezetesen néhány vertus késői kelkáposztát és a mexikói egérdinnyéket. Már eléggé kinőtték a palántázó tálcát, de sajnos ez van, előbb nem jutottam hozzájuk. Az egérdinnyékből 11 tő lett, az I/1. ágyás bal szélére kerültek a nem túl fényesen teljesítő lencse mellé. Itt van az az almafa is, amelyiknek valószínűleg ez az utolsó éve, mivel már csak körömnyi leveleket tudott hozni. Kivágni még nem akarom, mert egyelőre nincs a helyére más, most azt találtam ki, hogy felfuttatom rá az egérdinnyéket, így kordonként még jó hasznát vehetjük. Leszúrtam cövekeket a palánták mellé és egy spárgát rákötöttem az almafa ágaira, ezeken fogom felvezetni az egérdinnyét. A maradék négy, ami nem fért oda, olasznád karókra lesz futtatva.

Elől a bambuszos tám, hátrébb az almafa ágaira hurkolt spárgák lesznek az egérdinnyék mászókái.

A vertus kelekből került az I/1 ágyásba (3), az I/2. ágyás elejébe (1), a hátsó kulcslyukágyásba a kágyillók által lelegelt néhány zöldbab helyére (2) és a mogyorós ágyásba (4).

Rita csodás képe a napnyugtakor gyülekező felhőkről.
Ma megkóstoltuk főzve a kerti labodát vagy újzélandi spenótot, és nagyon elégedettek voltunk az eredménnyel. Nyersen egyikünknek sem jött be különösebben, de főzelékként elkészítve nem tudtuk megmondani a különbséget a spenóttól. Mostanában kezdtek a legnagyobb tövek virágszárat nevelni, így elég sokáig bírja felmagzás nélkül. Amit viszont nem tudok eldönteni, hogy mi alapján lehet megkülönböztetni az egyiket a másiktól. Elvileg vetettem mindkét növényből, de tök ugyanúgy néznek ki. Most vagy az rontotta el, akitől a magot kaptam, vagy én nem vagyok elég jó megfigyelő. Két teljesen különböző fajról van szó, de a netes képek is sokszor ugyanazt mutatják. A kerti laboda Atriplex hortensis, az újzélandi spenót pedig Tetragonia tetragonoides.

Nemhiába hívják a labodát spenótfának, a másfél méter fölötti méretet simán elérte.
Laboda (vagy újzélandi spenót) szüret
Elkezdtünk kísérletezni a kombucha ízesítéssel is. Mostanában naponta van vagy fél kiló málna, meg némi eper, és a ribizlit is lehet szedni, ha épp kedvünk úgy tartja. Úgyhogy egy üvegbe összetörtem egy adag málnát és ribizlit, majd felöntöttem kombuchával és egy napig hagytuk erjedni. Nagyon finom lett, és így már kicsit magasabb volt a szénsavtartalma is (időnként azért meg kell nyitni, hogy nehogy túlságosan nagy legyen benne a nyomás). Talán a több szénsav miatt érdemes lehet még egy napig hagyni.

Még itt kezdett beindulni
A sok eső és az éhes darazsak és hangyák miatt a cseresznyét nagyrészt érés előtt kell leszedni, de így is szuper íze van már.
Most már inkább ennyiket lehet szedni.
Nagyon nagy hasznunkra lenne egy méretes földalatti víztároló. Most a nagy esős időszak alatt kaptunk néhány igazán kiadós zuhét, és bár több száz liter vizet hordtam hátra a gyümölcsfáknak, így is egy jó része kihasználatlanul szívódott be egy helyen. Olyan szempontból persze ez nem baj, hogy itt helyben gyarapítja a talajvízbázist, de ettől függetlenül jó lenne többet is elraktározni későbbi felhasználásra. A jelenlegi körülmények között az volt a taktikám, hogy elhelyeztem a túlfolyó cső alá egy kb. 200 literes hordót, majd amikor az megtelt, a benne felgyűlt vizet hátrahordtam a kertbe a mulcsolt részekre és főleg a gyümölcsfáknak, amiken épp nincs termés (a cseresznye éppen érik, így annak nem adtam külön, már így is repednek a termések). Nem tudom, milyen lesz a nyár hátralévő része, de a takarás miatt szerintem ez egy elég jó tartalékot fog jelenteni a talajban.

Még egy csodás alkonyati felhőkép Ritától
2020.06.19. Tegnap megérkeztek a gombacsírák és ma be is oltottam a fűzfarönkök egy részét. Erről majd külön szeretnék írni, nagyon izgalmas. A gyerekek most nincsenek itthon, így a gyümölcs fogyasztását is csak feleségemmel ketten végezzük, így ma tudtunk málnát is fagyasztani, ami az első alkalom, amióta itt lakunk, idén csodásan bőséges terméssel ajándékoznak meg a málnák.

Bár távolról másnak tűnhet, ezek laskagombával beoltott fatiplik. Az eredeti tápjuk búzaszem, azokról szövették át a bükk tipliket. Később írok képes beszámolót a rönkök elkészítéséről, illetve remélem, hogy a bőséges termésről is.
Esténként tovább szedegetem a csigákat, mert még mindig vannak fiatal palánták, kelbimbó, egérdinnye, tökök, szerencsére az idősebb növényekben már nem tudnak számottevő kárt tenni. A poloskák is gyülekeznek, egyre gyakrabban találkozom velük a málnákon vagy lédús zöld növényi részeken (újabban a lóbabon párzanak előszeretettel a zöld vándorpoloskák)

A jól megválasztott környezet miatt igen nehéz észrevenni a párzó poloskákat. Idén először próbálkozunk a lóbabbal és végre úgy tűnik, ez egy olyan babféle, ami nálunk is sikerrel termeszthető.
2020.06.19. Megvettük és befőztük az első adag meggyet. Az itthoni termés még mindig elfogy nyersen, bár a második lekvár körbe már valószínűleg pár kiló fog belőle kerülni. Most 13,2 kg-ot vettem (annyi volt a telepen, elhoztam egyben a maradékot), 650 Ft volt kilója. Egy kiló gyümölcshöz 20 dkg cukrot tettünk és nem sűrítettünk semmivel, mivel folyósan is a meggylekvár fogy a leggyorsabban. Tavaly elkövettük a hibát, hogy nem jártunk hamar a végére a meggybefőzésnek és a szomszéd falu gyümölcsárusától is vettünk, pedig a pusztaszabolcson termett meggynek nincsen párja. Hatalmas és nagyon ízletes szemű, finom is és kevesebb is vele a munka. Összesen 14 és fél üveg lett belőle (720 ml-es). Cseresznyebefőtt is készült, némi kis saját nyersanyagon kívül kb. 7 kg gyümölcsből (szintén 650 Ft volt kilója), egy befőttesüvegbe két evőkanál cukor került. A megmosott gyümölcsöt forró vízzel feltöltöttük, lezártuk az üveget, majd nedves dunsztban 15 percig hőkezeltük.

Végezetül jöjjön néhány kép az épp nyíló virágokról.

Sokpettyes virágbogár (nem tudom, hogy a picik is azok-e), illetve figyeljétek, ahogy hátulról előkukucskál a kék fadongó! (Répavirágon élvezkednek, köszönet a Rovarhatározó csoportban a határozásért)
Ezt nem is tudom, talán margaréta?
Érdes napszemvirág, egy nagyon szép évelő.

Lassan elvirágzik, de még mindig van pár csokor bögrevirág.
Nyílik a sásliliom
Rengeteg fajtája létezik, nálunk ez az egy szín van eddig.
És végül így néz ki most a veteményes.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése