2020. május 27., szerda

Kertinapló 2020.05.23-24. - végeztem a nyári kiültetésekkel


Örömteli hír, hogy sikerült utolérnem a terveket az ültetésekkel. Ami azt jelenti, hogy most jöhet egy kis szusszanás, illetve legalábbis más feladatokkal való foglalkozás.

A korábban kiültetett palántákon picike fagykár és meztelencsigák garázdálkodása látszik, egyelőre úgy tűnik, egy paradicsomot vesztettem, ha így marad, ez nagyon jó arány!

Itt (I/2) paradicsom, néhány paprika, zergeszarv, édeskrumpli és padlizsán, cékla
II/3 középen vöröshagyma és némi sárgarépa, kétoldalt paradicsomok, a jobb oldaliak olasznád karókat fognak még kapni

Szombaton folytattam a maradék palánták kiköltöztetését. 4 tojásfa padlizsán került a jobb oldali szomszéd felőli kerítés mellé, 13 piros édes Marconi paprika az I/1. ágyásba a felmagzott spenót helyére. 8 California wonder az I/3. ágyás elejébe, mögé 10 golden calwonder és 2 erős cseresznye, mögé 20 pritamin (ezek mind paprikák). A paprikák közé red rubin bazsalikom, majoranna és szalmarózsa került csak olyan megfontolásból, hogy ezeket a palántákat is ki kellett ültetnem. 

Szinte kiürültek a palántázóasztalok
Majdnem üresen árválkodnak az üvegdobozok
Kiültettem a szép csírás krumpligumókat is, a IV/1. ágyás végébe Sárvári rózsa került, 50 gumó, a IV/3 ágyásba (barackfa köré) 4-5 gumó Sarpo mira és 10 gumó sárvári borostyán. Ezek a burgonyák mind új ágyásrészre kerültek, mivel már nem volt helyem nekik a veteményesben. Kb. egy hónapja letakartam a tervezett helyüket vastagon fűnyesedékkel és avarral, így alatta már meggyengült a gazos fű. Ezt ásóvillával meglazítottam és fejjel lefelé átforgattam. Az így létrejövő földre helyeztem a krumpligumókat, és kaptak egy kb. öt cm takarást zöldhulladék-lerakatos komposztból, a sajátból is adtam nekik egy hintésnyit a paránylényekkel történő beoltás miatt. Utána vastagon visszakerült rá avar és fűnyesedék, valamint megszórtam bőségesen kávézaccal, ami bemosódva javítja a nitrogén arányát a takarásban.

A legkorábbi csapat krumpli némi fagyás után most így fest.
Akadt még jó pár virágpalántám is, ezekből az I/1 ágyás melletti virágágyásbe került harangláb és harangvirág, a II/1. melletti virágágyba pedig: színes cickafark, díszlen, gyűszűvirág, török szegfű. Kibújtak az első idén vetett Mary Washington spárgák, ami nagy öröm, szerintem minden évben fogok vetni, hogy ha veszítünk is növényeket a rágcsálók vagy bármi más miatt, mindig legyen felnövő generáció is és szedhető is tavasszal. A tavasszal letakart nagyobb kiterjedésű részek az évelő bokros-fás részeken erre ideálisak, ahogy pl. rebarbara vagy articsóka termesztésre is, amik helyben maradnak.

A korábban tűzifarönkök tárolóhelye miatt gyomtalanodott részt, amit újabban az oda ültetett bokor miatt mogyorós ágyásnak neveztünk el, megtisztítottam. Itt nőtt tavaly a kelbimbó, amit tavasszal borsóval váltottam, illetve az egyik szélre még mángoldok kerültek. Az utóbbiak szépen nőnek, nagyon jól érzik magukat, a borsókat viszont kivágtam, mert egyrészt nagyon kevés növény volt és azok is mind csenevészek. Egy kis nassolnivaló azért akadt belőle. Nincs mese, van, amit locsolni kell, a borsó pont ilyen lett volna. Az új vetés szerint ebbe az ágyásba került balról jobbra: színes kukorica, mungó bab, Kolumbusz F1 uborka.

A mogyorós ágyás - uborkafuttatásra újrahasznosítva az egyik korábbi komposztkast
Vasárnap még az I/1 végébe a maradék felmagzott spenót helyére tehénborsó (homoki bab) került (egy-két nagyobb szárat meghagytam magfogásra a Matador spenótból, bár idén őszinek már a Ráczkeresztúri fajtából szeretnék vetni). Az I/3. ágyás legelejébe (ez szintén új rész, a betonvasháló kordon hosszabb volt, mint a korábbi ágyás, ezért kiegészítettem a területet, hogy ki tudjam használni az egész kapaszkodót. Vetettem balról jobbra 1 sor Kolumbusz F1 uborkát, 1 sor chioggia céklát (szép, csíkos belsejű), 1 sor Kolumbusz F1 uborkát, 2 sor Nantes 3 (másodvetésre is alkalmas) sárgarépát, egy sor Santana F1 uborkát és egy sor Lento nyári salátát. Büdöske is került az ágyás szélére és szórtan sok kapor. Az I/2. ágyásba és a fűszerkertbe vetettem még magról zöld bazsalikomot.

A veteményes mostani látképe, elől jobbra az uborkák helye az olasznád karókkal.
A babokra és az uborkákra akarok még kicsit kitérni. Idén babból igen sok fajtát próbálunk ki, mind kis mennyiségben vetve. Vetettem Stanley zöld bokorbabot (tavaly még ebből lett a legértékelhetőbb mennyiség), tavalyról fogott futóbabot (azt a maréknyit), dabasi tájfajta bokorbabot, lóbabot, homoki babot, adzuki és mungó babot. Azért ennyi mindent, mert szeretném kipróbálni, melyikkel lehet a mi körülményeink között kevés vagy semmi locsolással termést elérni. Elképzelhető az is, hogy egyikkel sem, de ezt az évet rászánom erre a kísérletre.

Az uborkánk eddig minden évben hamar megbetegedett, még a legelőször vásárolt Santana F1 nevű teljesen legolcsóbb bolti volt a legkitartóbb. Tavaly vásároltam egy elvileg peronoszpóra ellenálló fajtát, ez a Kolumbusz F1 (rédei mag), idén neki adok egy esélyt.

Szerencsére a kert nem csak munkát nyel el, hanem már szépen ad is, töméntelen mennyiségű salátát, újhagymát tudok most szedni (meg mizunavirágot, nyam!), illetve szedegetjük apránként a borsót (nagyobb termés úgysem lesz), az epret, a mézbogyót.

Indul a gyümölcsszezon
Mindennapi vacsoráink
Virágzó növényből sem szenvedünk hiányt, teljes bedobással virulnak a mézontófüvek és a korianderek a rovarok nagy örömére, még mindig ontja a virágokat a bodza (készülnek a szörpök, emellett most kísérletezünk csoki- és almamentával is), gyönyörűek a rózsák, a török szegfű, a begónia, a zsálya, a nőszirmok, a herefélék. Kinyíltak az első bögrevirágok is. Három nagy bokor volt belőlük az egyik ágyás végében, kétnyári növény, tavaly ültettem ki őket. El nem tudtam képzelni, milyen növény lesz, csak azt láttam, hogy hatalmas mennyiségű bimbót hoz, több színben. Fogok még fényképezni róla, mert nagyon tetszetős, csak megvárom, amíg mindhárom szín kinyílik.

A legcsodálatosabb rózsánk - remélem sikerül vele befuttatnom a fél tetőt.
Hatalmas virágok, fantasztikus szín és egész jó hajlandóságot mutat a mászásra is, ami azért szerencsés, mert alapvetőn nagyon rossz helyre ültették még annak idején.
A másik, bejáratot őrző rózsafajtánk
Begónia: minden évben veszek egy-két palántát, mert nagyon szeretem.
Virágzó zsálya
Török szegfű
Valamelyik nőszirom (ő a kedvencem, eldöntöttem)
Fehér here
Vörös here
Lencse - pici, borsószerű virága van, ennél nagyobban nem tudom megmutatni sajnos.
Az első bögrevirág

Közben az idén letakart területeken rengeteg fásszárú magoncom is lett, amiket vagy ki fogok húzni, ha nem kellenek, de egy csomó bodzát, akácot, fosókát, diót át tervezek ültetni az évelő szigetek gazdagítására. Ezek nem feltétlenül fogják nálunk elérni a felnőttkort, de amíg lesz pénzem valami nemesebb lakóra, addig is gazdagítják a talajt és zöldtömeget nevelnek nekem, amivel takarni tudok.

Bodza magoncok minden mennyiségben
Egy pici tölgy
Dió
Bugás csörgőfa
A mediterrán sarok - Jenny kivi (sajnos sárgulgat), gránátalma, rozmaringok, levendula
A datolyaszilva-közösség, körülötte sok retek, vörös here, levendula, facélia, gumibogyó
A dugvány/sarj iskola, most épp szőlők, nőszirmok, rózsák, kökények otthona
A gyerekek ágyásrésze, korábban fűszerkert, elől az istenfája, izsóp, tárkony uralkodik, hátul a fehér üröm
Sziklakert, már a legszebb viruláson túl van, de azért van még itt gyűjtögetni való a méheknek.
Az új fűszerkert, ironikus módon itt lettek a legszebb salátáink és retkeink.
Egy új látószög a veteményesről, az egyik körbála tetejéről.
Ez eperország, nem túl nagy, elég sok minden más is van benne, de a miénk.
A gigantikus mizunabokor kitartóan próbál virágozni, én meg kitartóan lelegelem a bimbókat.
A csicsókák karanténja - körben sásliliommal körülültetve, hogy egymásra találjanak a területfoglalás mesterei.
A leghátsó kulcslyukágyásban már minden szépen kikelt, csak még nem nagyon látszik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése