2020. május 16., szombat

Kertinapló 2020.05.13-14. - a palánták kiköltöztek



Ebben a két napban megállás nélkül ültettem ki a növényeket. 13.-án hajnalban fagyosszentekhez illő hőmérséklet volt. Sötétedés után jól lezártam a palántanevelő üvegdobozt és a pót-dobozt is, az eddig kiültetett bokorparadicsomokra pedig kis vödröket borítottam. Még így is megcsípett a fagy néhány levelet. A krumplival nem is tudtam volna mit csinálni, de a kivi magoncokról elfeledkeztem. Szerencsére a krumpli kiheveri az ilyesmit, tavaly ugyanígy lefagyott a takarás feletti részük. A kivikben nem vagyok ilyen biztos, kérdéses, hogy a kis magoncoknak lesz-e erejük új hajtást hozni. Az időhiány is segített átvészelni a hideget, mert még csak nagyon kevés babot tudtam elültetni, ha azok kikeltek volna, biztos elviszi őket a hideg. További hidegek az előrejelzések szerint nem várhatóak, így megkezdtem melegigényes palánták kiültetését.

A veteményes eddig üres részei végre jórészt betelepültek és már előrevetítik a nyári dzsungelt, ha minden jól alakul. Sajnos az egyik ágyásban egy kellemetlen vendéggel is találkoztam, egy lótetűvel. Nem távozott élve a találkozóról, de ez sokat persze nem segít, ahol egy akad, ott biztosan bújik több is. A korábbi gyanúm is beigazolódott mégiscsak, most már csak azt remélem, a vakondjaink kordában tudják tartani őket.

Eső továbbra sem esett, így csapvízzel kellett elültetnem a palántákat, amitől a legjobban ódzkodom, de nem tudok mit tenni.

Jókedvűbb dolgokra koncentrálva: nem számoltam pontosan, de legalább 150 palántát ültettem ki a veteményesbe, mindnek nagyon szép fejlett gyökérzete volt és annak ellenére, hogy a tűző napra kerültek ki, nem viselte meg őket az átültetés. A most kikerült növényeket már a nyári ültetés lapjára írom a vetéstáblán, mert a tavasz úgy is betelt.

13.-a reggelén a kiültetésre váró csapat nagyobbik része

Bár elsőre csak egy sima szeméthalomnak tűnik, nekem mégis kedves látvány. Két napi munkám van benne és az edényeket jövőre újra munkára fogom.

Pótlásra ültetett gigant karalábék kerültek II/3 ágyásba a ki nem kelt répák helyére és a gyerekek ágyásaiba. Az utóbbi helyre került még tépősaláta is. A fűszerkertben szintén beszúrtam néhány gigant karalábét és egy négyzetet teliültettem a szép kis szárzeller palántákkal. A tavaly vásárolt articsóka magból 11 darab palánta lett, őket is kiköltöztettem. Kettő került a három darab kikelt rebarbarával az első almafa mögé, illetve három-három a cseresznyefa, a kis meggyfa és a nagy fosókabokor elé a délnyugati oldalra. Laboda és nikandra palánták kerültek néhány szabad helyre a II/2 ágyásba, ahol a káposztafélék vannak. Újzélandi spenót palántákat és egy zergeszarvat ültettem szintén a cseresznyefa elé. Latin név alapján a laboda (Atriplex hortensis) és az újzélandi spenót (Tetragonia tetragonioides) két különböző faj, így palántakorban viszont borzasztóan hasonlítanak, bár az is lehet, hogy a magbörzén valaki rosszul határozta meg valamelyiket.

Magokat is vetettem, tök- és dinnyeféléket: spárgatök (hátsó kerítés előtt balra), honey dew sárgadinnye (hátsó kerítés előtt jobbra), hokkaido (hátsó kulcslyukágyás körül), orange pézsmatök (középső kulcslyukágyás), black beauty cukkíni (első kulcslyukágyás) és patisszon (elől szalmabálaágyásban és mögött) került a földbe. Törekedtem rá, hogy az egymást összeporzó fajták egymástól elég távolra kerüljenek, így a cukkíni, a spárgatök és a patisszon. Ők a Cucurbita pepo képviselői, míg a maxima és a moschata fajtákból csak egy-egy típust szeretnék termeszteni, így remélem a termésekből fogott magok fajtahűek lesznek. Sajnos az USA-ban cushaw néven ismert Cucurbita argyrosperma (más helyeken mixta) fajtából nem sikerült magot szereznem, illetve rendeltem, de a járvány miatt már nem fog időben ideérni a tengerentúlról, talán jövőre lesz alkalmam elvetni, ha egyáltalán csíraképes marad a hosszú út alatt. A tavasszal avarral és fűnyesedékkel vastagon letakart részeken bámulatosan gyorsan lebomlottak a gazok és fűfélék, úgyhogy egy kis kaparászás után nedves és porhanyós termőföldbe kerülhettek a magok. A kartonnal tavaly egész végig takart részeken még sok helyen próbálkozik a szulák, de itt sem kell azért túl nagy versenyre vállalkozniuk a tökféléknek.

Veteményes a kétnapi munka után és az újfajta kordon első eleme a helyén.
Palánták az I/2 ágyásban.
A régebben kialakított veteményes ágyások is nagyrészt beteltek. Az I/2. ágyásba került a bal oldalra hátulról előre 1 black pear, 8 ökörszív és 8 perun paradicsom, jobb oldalra 11 black beauty padlizsán. Az ágyás közepébe a paradicsomok közelébe négy tő nikandra és red rubin bazsalikom, a hátsó részen 11 tápiói 69 édeskrumpli hajtás, előrébb 3 sárga hegyes erős, 5 erős cseresznye paprika, legelőre pedig kisebb gumós zeller magoncok kerültek. Az I/3 ágyás még nincs teljesen készen, de ide is kiültettem a bal oldalra 1 lila tomatillot és 13 perui földicseresznyét. A II/3 ágyásba bal oldalra hátulról előre került 8 brutus és 5 black beauty paradicsom, a jobb oldalra szintén hátulról előre 8 pansy ap, 3 black pear és 2 black beauty paradicsom. Fentebb már írtam a karalábékat, illetve itt találtam helyet még néhány detroit rövid tenyészidejű céklának is. A III/4 ágyás, ami eddig üresen állt is kapott lakókat: bal oldalra, hátulról előre 10 kellog’s breakfast és 8 black cherry paradicsom, jobb oldalra hátulról előre 6 lila tomatillo, 8 citrom paradicsom és 4 zöld tomatillo. Az ágyás közepébe hátulról előre 30 sárvári borostyán krumpli, 9 tápiói 69 batáta hajtás, egy zergeszarv és 6 sárga belsejű batáta. Idén a futó, indás növények kordonjaiként részben tartósabb megoldást használok, mint az olasznád karók. Azoknak is marad elég szerep, de vettem néhány nagyméretű betonvashálót és vascsöveket, az ágyások északi oldalán ezek fogják szolgáltatni a futtató felületet.

Tavaly az egész család körében nagy sikere volt a veteményes előtti raklap-pad köré telepített bab-lugasnak. Idén újraalkottam olasznád karókkal, a tövükbe pedig a tavalyi nagyon szegényes babtermés került. Abban reménykedem, hogy talán a tavaly sikeresen kötött, beérett magok hordoznak magukban lehetőséget a mi környezeti feltételeink jobb elviselésére.

Még kopasz lugas. Bal oldalt két szalmabála is helyet kapott, amiket elsősorban majd harmatgomba termesztésre szeretnénk felhasználni.
Van néhány új virágzó növényünk is, kinyíltak az első rózsák, a rózsalonc másodvirágzásba kezdett és találtam egy különleges színű nőszirmot. Idén tél végén ültettem át a rizómákat, mi sem mutatja jobban, hogy kedvelik az új helyüket, minthogy máris virágoznak. Nem tudom, hogy ez a rozsdás színű egyed vajon mutáció eredménye, vagy eleve máshonnan származó rizómából nőtt ki.


Ő a kedvenc rózsánk, de még lesz szebb is.
Másodvirágzó rózsalonc
A különleges nőszirom. Eddig mindig csak sárga virágokat hoztak a gumók.
Rita már megosztotta ezt a képet, de én sem bírom megállni. Kertünk első epertermése, ami részben az aktív sötétedés utáni csigavadászatoknak is köszönhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése