2020. május 6., szerda

Mi van a veteményesben?

Lássuk, hol tartanak a terményeink, mi a helyzet a veteményesben.




Az ismerős látkép.



I/1. Elől még mindig elég picikék a cirmos lencsék, de azért szépen fejlődnek, közöttük pedig van egy-két kínai kel is, amiknek már lehet, hogy meleg lesz a fejesedéshez, de ennyi próbát megért. Hátul a matador spenót lassan virágba borul, ez az áttelelőre vetett folt már többször le lett szüretelve, de mindig ilyen dúsan visszanő. Az ágyásban itt is, mint a többinél is némi anarchia tapasztalható, akadnak gyomok is, illetve az előző év(ek) takarónövényeinek és virágainak áttelelő egyedei. Addig nem szoktam levágni őket, amíg nincsenek útba, itt pl. némi zabot már levagdostam, hogy ne akadályozza a lencsét a fejlődésben.


 I/2. Elől még semmi, hátul a teljes kudarc utolsó hónapos retek próbálkozás. Idén valahogy ez nem sikerült. Túl korán is vetettem meg túl későn is és nem locsoltam, úgyhogy idén kimarad a retek a menüről, illetve majd késő ősszel bepótoljuk, akkor amúgy is sokkal szebben szokott sikerülni. A fátyolfólia egyébként hatékony a földibolhák ellen, de időnként éjszaka fel kéne emelni, hogy a csigákat is jobb belátásra bírja az ember.


 I/3. Elől volt az üvegdobozzal takart rész, ahol a télen nevelt zöldségeink voltak, ezek nagy része még mindig a helyén van, virágozni készülő céklák, mángoldok, korianderek és már elvirágzó madársaláta. Van egy-két saláta is. Ezekről időnként tudunk szedegetni, de ők csak maradékok. Hátrébb keresztben két sor lóbab fejlődik, velük most próbálkozom először és eddig szépen nőnek, egyelőre tetvesek sem lettek. Még hátrébb kétnyári és évelő virágok vannak az ágyás végében terpeszkedő kakukkfűvel.


 I/4. Az ágyás első felében fejlődésben eléggé lemaradt zöldborsók kúsznak fel szép lassan a fenyőgallyakra. Azért ilyenek, mert nem locsolok, pedig kéne. Körbe a borsókat újhagyma szegélyezi, amiből minden nap jut a tányérra. Hátrébb elég vegyes felvágott, de még szinte semmi nem látszik belőle: tavaszi fokhagyma, koriander, sárgarépák, saláták. Elképzelhető, hogy itt a vetett magokból nem sok minden lesz már.


 II/1. Nagyon szépen látszik, hogy az áttelelő vetemények az igazi nyertesei ennek az évnek. Tél végén a masszív, áztató esők ellátták őket elég nedvességgel talán az egész szezonra, volt idejük rendes gyökeret is fejleszteni. Itt a teljes ágyásban őszi fokhagyma, leghátul elefánt fokhagyma található. Köztesként palántáztam ki mizunát, salátát, rukkolát, ezek többnyire fejlődnek is, de kéne nekik több víz.


 II/2. Idén ez a fő keresztesvirágú ágyás, ide kerültek az első kör karalábé, tépőkel, fejes káposzta, brokkoli palánták, néhány labodával és szórtan saláta és cékla magokkal. A többi növény főleg a téli takarónövények túlélője.


 II/3. Itt a két szélen hónapos retek lett volna, de a fagyok és a földibolhák kicsinálták. Középen a két sor hagyma közt répa keleget, már ahol nem túrták szét a serdülő vakondok a termőréteget. De nem baj, a hézagokba majd ültetek mást, ami épp lesz.


II/4. Nem túl sok borsóm kelt itt ki két sorban, a pasztinák még nem dugta ki a fejét, jobb oldalon pedig még nem látszanak a kalibos lilakáposzta palánták, amik egyébként elég jól érzik magukat eddig. Talán a legjobban itt a mézontófű teljesít, ami részint örömteli, másrészt időnként ritkítanom kell, hogy ne nyomja el a haszonnövényt. Itt minden évben sűrűn kel, úgyhogy innen szoktam szétültetni a kert olyan részeire, ahol még nincsen.



III/1. Bal oldalon a mángoldok kezdenek előbújni, mellette áttelelt mindenféle, főleg spenót. A jobb első sarokban masszív áttelelt mizunabokor, nagyon szeretem legelni a friss bimbóit. Minél többet tépek le a virágaiból, annál több és zsengébb újat nevel, eddig mindig a leveleire mentem, de a így brokkoliszerűen sokkal jobban bejön. Az utánpótlást a kis rufus lilakáposzta palánták jelentik, még nem nagyon rúgnak labdába.



 III/2. Ez a fő évelő ágyás, sok-sok hagymával, metélőhagymával, fűszerekkel, és főleg eprekkel. Ebből három fajta van, elől a szomszédtól kapott folyamatos bőtermő kissé szabálytalan alakú gyümölcsökkel, középen egy egyszer termő de bőséges befőzős fajta, hátul pedig szintén egy ismerőstől kapott folytontermő típus. Bal oldalon a túlélő spárgák lassan virágozni kezdenek, és egy-két szabad helyre beszúrtam néhány kelkáposzta palántát.


 Az egyik metélőhagyma hamarosan virágozni fog.
 

 III/3. Elől hagyma és répafélék felváltva, az utóbbiak még most kelegetnek, meglátjuk mennyi lesz, ha locsolok valahol, hát főleg itt szoktam. Legelöl még pont látszanak a lassan elvirágzó tépőkelek, amiről jó lenne megfogni a magot. Hátrébb a rukkola virul és itt nagyon érdekes megjegyeznem, hogy tavaly ősszel ebbe az ágyásba nagyon sok áttelelő salátát vetettem, de a csigák szinte mind kiették a kis palántákat. Egyedül a rukkolák közelébe vetett saláták élték túl, és most kezdenek erőre kapni, már több kisebb fejet szüreteltem innen. Ugyanitt mángold is akad, úgy látszik, egy olyan társulás alakult itt ki, aminek tagjai nagyon jól megvédik egymást a kártevőktől. Sajnos a rukkolától nem látszik, de mögötte masszív madársaláta virágmező található, szintén azzal a céllal, hogy magot fogjak és el is szórja a magjait, ősszel már ne nekem kelljen vetni. Leghátulra vetettem gumós zellert, de nem nagyon gondoskodtam a nedves talajról, így ide majd kitalálok valami mást.


III/4. Végezetül ezt az ágyást például a paradicsomoknak hagytam meg, de úgy érzem hiba volt így ugaron hagyni, a paradicsomok kiültetéséig még bőven kinevelhettem volna itt valamilyen takarónövényt, aminek aztán a maradványai tovább gyarapíthatnák a talajt. Sebaj, jövőre előrelátóbb igyekszem lenni.


Végezetül: tavaly egy csomó képet csináltam a begyűjtött terményekről, de idén valahogy nem nagyon jutott ez eszembe. Most viszont pótlom kicsit. Ilyen kis csokrokat szoktam behozni vacsorára a családnak, mikor éppen mi jut eszembe. Itt épp látható balról jobbra metélő fokhagyma, a felső sorban fejes saláta, mizuna virág, tépősaláta, jégsaláta, az alsó sorban ráckeresztúri spenót, matador spenót, laboda és újhagyma.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése