2020. május 1., péntek

Kertinapló 2020.05.01. - a szívesen végzett munka ünnepe


Ma a veteményes bővítésén dolgoztam, mert vetni kell dolgokat, és vannak olyan növények, amik a régi veteményesbe már sehogyan sem fognak elférni. Úgyhogy véglegesítettem a leghátsó kulcslyukágyást. Ha jól emlékszem, tavaly ősszel szórtam itt a gazos gyepre kb. 10-15 cm vastagon avart, majd letakartam kartonnal és lesúlyoztam téglákkal.



Idén tavasszal jelöltem ki a tervezett ágyások körvonalait, és az éppen adódó fás anyagokból elkezdtem letakarni a közlekedő ösvényeket, hogy kiváltsam a téglákat. Így mostanra már kirajzolódtak az ágyások. Ma azzal kezdtem, hogy ásóvillával átlazítottam a földet az ágyás területén, mivel itt elég tömörödött talaj van. Az avart és a kartont nem szedtem fel, majd lebomlik szép lassan.


A felszínre terítettem kb. 15 cm komposztot, amit a zöldhulladék lerakatból hoztam. Mivel nincs elég saját komposztom, a növényekre viszont szükségem lesz, feladtam az elképzelésemet, miszerint ezt a komposztot csak dísznövényekhez és nem idén termő haszonnövényekhez használom. Az a helyzet, hogy elég régóta dolgozom vele már, hogy lássam, a benne lévő műanyaghulladék alapvetően azokból a zsákokból adódik, amikben a levágott füvet, avart a halomra dobták, illetve előfordulnak a munkával járó fogyasztási cikkek csomagolásai (rakéta üveg, kávéspohár, cigisdoboz zacskó, sörös- és energiaitalos doboz). Találtam benne néhány háztartási hulladékos zsákot is, de veszélyes anyagot sehol, talán a cigicsikk a legveszélyesebb, ami belekerülhetett. Nem mondom, hogy teljesen kockázatmentes, vagy, hogy bárki másnak javasolnám a használatát, de ha nem használom, jó pár terménnyel várnom kell még egy évet, hogy elférjek. Úgyhogy inkább használom.


A szétterített komposztba már közvetlenül jöttek a magok, eperkukorica, cukorcirok, tarkalevelű amaránt, honey dew sárgadinnye, hokkaidó sütőtök, adzuki és dabasi tájfajta babok. Szórtan még került közé büdöske, kapor és porcsinrózsa. Az eperkukorica közé kipróbálom a bíborherét, a cukorcirok közé pedig az alexandriai herét, mert ezek frissen beszerzett takarónövény-fajták, szeretnék velük megismerkedni. Azért fért ennyi minden egy ágyásba, mert a legtöbb dolgot kedves kertész ismerőstől vagy a NÖDIKtől kaptam, ami mindig egy kis mintamennyiség, ha bejön, igyekszem felszaporítani. Végezetül az egész ágyást letakartam száraz fűnyesedékkel. A nagyobb magvaknál vastagabban, a kisebbeknél vékonyan.


A munkát időről-időre megszakítottam ágdarálással, igyekszem feldolgozni a fűzfát, ami ad munkát rendesen, nem is sikerült teljesen elkészülni vele.

Hólyagvessző (Physocarpus opulifolius)
Tamariska (Tamarix)
 Elkezdett virágozni két új növény is, a hólyagvessző és a tamariska, mindkettőt nagyon szeretem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése