2020. május 21., csütörtök

Kertinapló 2020.05.18-21. - vadászat a kártevőkre és bodzaszörp-szezon

A néhány borús nap és némi szemetelő eső meghozta a kedvét a meztelencsigáknak a kikelésre. Tavaly és tél végén azért csak jól éreztem, hogy sokan lesznek (sok tojást találtam a talajban). Most jöttek elő a szürkés, apró példányok, amik a legnagyobb kárt tudják tenni (lásd Tóth Győző írását pl.). Én minden este járok körbe fél tíz körül, és el teszem láb alól azokat, akiket megtalálok. Eddig összegyűjtöttem őket és agyonütöttem, de most már ollóval dolgozom, mert gyorsabb és a végén nem kell öt percig vakarnom a kezemről a nyálkát. Nem egy szép vagy épp élvezetes munka, de meg kell csinálni, mert nem marad zöldségpalánta a veteményesben. Hasonlóan öröm az ürömben, hogy végre sikerült megfogni egy pockot csapdával, ez az első alkalom, köszönöm Gábornak a csapda felállítására vonatkozó tippjeit.

A kertbe most nem jutok ki munka miatt, csak a rutinokat látom el, reggel kinyitom az üvegdobozokat, este aratok, locsolok, újratöltöm az itatókat. Már érik az eper, minden napra van pár szem.

Eprek bújnak a napi salátaadag mellett.



Készítjük a bodzaszörpöt is, amennyit csak tudunk. Idén jó tetvesek a bodzák, úgyhogy kevesebb virág jön be egyszerre, a legnagyobb bodzára tettem is ragacsot a törzsre, hogy a frissen nyíló virágokra ne hordják rá a hangyák a tetveket, valamennyire működik. A kisebb bokrokon nem zavarnak a tetvek, cserébe a veteményes teljesen tetűmentes, úgyhogy összességében nem zavaróak. Sikerült a fűszerkertből felszednem még néhány ehető hónapos retket is, így idén tavasszal is ettünk legalább pár falatot. 

Mizunavirág, jégsaláta, tépősaláta, metélőhagyma virág - mind nagyon finom!
Az idei első és egyetlen ehető hónapos retkek - őket is meg kellett azért hámozni...

Nemsokára meg lehet kóstolni megint a mézbogyót is, nagyobb termés még nem lesz, de ez is mindig öröm. Kezdenek kikelni az elvetett babok és erőre kaptak a paradicsomok és édeskrumplik is, pár napja kapták meg az első tejes permetüket is (0,5 nyers tej 4,5 l esővízhez). Ennek a permetnek a lényege a kiszorítás, a tejben megtelepedő és felszaporodó baktériumok nem hagynak helyet a kórokozóknak, amik a talajról juthatnának a levelekre, ez utóbbit nálunk a vastag fűnyesedék-takarás is megnehezíti.


Épp most kapartam ki egy kis nadálytő gyökeret, shea vajjal és méhviasszal krémet készítek belőle, mert eléggé megerőltettem mostanában a kezemet és az ízületekre nagyon jó hatással van ez a növény, korábban a leveleivel dörzsöltem be a kezem.

Lereszelt nadálytő-gyökerekből készül a krém ízületi bántalmakra, saját felhasználásra.
Végezetül nagy öröm nekem, hogy még mindig van tavalyról sütőtök, ami köszöni, jól van, ma vágtuk fel az utolsó előttit és Rita csodálatos fehércsokis-sütőtökös brownie-t (bár ennek a névnek itt már semmi létjogosultsága nincs) készített belőle.

Május vége, a tök még mindig tart.
Sütőtökös brownie.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése