2020. február 19., szerda

Kertinapló 2020.02.16-19. - külső munkák, csírateszt, tervezgetés


Ma reggel kicsit metszettem rózsákat, orgonákat, de csak a szükséges minimális mértékben, eltávolítva néhány keresztező, rossz felé növő vagy beteg hajtást. Lassan jön az ideje, hogy a többi fát is kezelésbe vegyem.

Mivel a kedves feleségemtől karácsonyra az MME madárbarát kert programcsomagját kaptam, fel is használtam a hozzá járó cinkeodút. A diófánkra helyeztem jó magasra, ez ugyan nem annyira biztonságos, mint az akácaink, de figyeltem rá, hogy ne legyen megközelíthető macsekoknak. Nagyon jó az új (használt) alulétránk, ezzel még a bagolyodút is fel fogom tudni tenni (amit a ház ormára szeretnék, körülbelül 8-9 m magasságban elhelyezni).

Sajnos az odúkról jelenleg csak ez a borzasztó tavaly előtti képem van. Ezt az odút Édesapám készítette nekünk ajándékba, mint látható, használják a madárkák.

Egy helybéli kertben vállaltam alkalmi munkákat elsősorban kertrendezési dolgokban. Első körben egy körülbelül ötszáz bokorból álló levendulaültetvényt kéne kezelhetővé tennem. Mivel a növények egy négyzet alakú területen, egymáshoz igen közel helyezkednek el, a megbízóm kérésére néhány sornyi bokrot kifordítottam ásóvillával. A bokrok metszése még folyamatban van, komoly kihívás lesz, mert öt éves, szabadon nőtt bokrokról van szó, amiknek már nem könnyű a megifjítása. A kiásottak közül magamnak is hoztam kettőt, ezeket a kertben a veteményes mellé balra, és a jobb oldali szomszéd kerítése mellé ültettem, erősen visszametszve, meglátjuk, kibírja-e.

[másik nap] Ma volt a második munkanapom, ami elsősorban egy előkert borostyántalanításával és levendulametszéssel telt. Sajnos ezek elég lassan haladó dolgok, de a megbízómnak alapvetően jó koncepciói vannak, nagyon várom, hogy részt vegyek a megvalósulásukban.

Itthon várom a hétvégét, hogy a saját kertünkkel is foglalkozzak. Sajnos a nélkülözhetetlen teherbringámnak kitört az egyik kereke, de az egyik kedves szomszédom már fel is ajánlotta, hogy meghegeszti nekem! Mindenkinek kívánom, hogy olyan jó szomszédai legyenek, mint nekünk, ez egy nagyon fontos kapcsolat, amit nem lenne szabad hagyni elmérgesedni.

Bent már gyönyörű hajtásokat hoztak az édeskrumplik, amiket vízbe áztattam, még az is előfordulhat, hogy ezt kicsit elsiettem.

A bal oldali három tavalyi saját termés (NÖDIK mintából), a jobb oldali kettő piacos. Az utóbbiak még nem indultak meg, de később is tettem vízbe őket.
Tavaly bolti batátával próbálkoztam, előbb megrohadt, minthogy egy milliméter gyökeret eresszen (valószínűleg jócskán kezelték valamilyen csírázásgátlóval). Nézzétek ezt a csodát!
Ezek azok a rusnya gumók, amiket már korábban mutattam, ez valami hihetetlen, hogy mennyi hajtást hozott már most.
A legjobb hajtató gumóm
Talán még ajándékozni is fogok tudni, ha így folytatják.
A palántanevelést még nem kezdtem el, ma állítottam össze egy kis kísérletet a régebbi magjaimból, ami alapján el tudom dönteni, mennyit vessek egy cellába. Egy tálcán egymás mellett vannak az öregebb magjaim fajta szerint, mindenből legalább 5-10 szem. Itatóspapíron fekszenek, amit benedvesítettem és az egészet letakartam egy korábban kapott csomagról szabadított fóliával. Érdemes begyűjteni és elrakni az ilyen csomagolóanyagokat, mert palántázásnál nagyon jól jönnek.

Vajon jók-e még az öreg/lejárt magok?
Fólia takarás, hogy nehezebben száradjon ki. Szellőztetni kell időnként.
A háztartásban pedig folyik a kombucha kísérlet, már a második adag készült el az italból, és most sikerült kettéosztani is az erjesztő kolóniát, így következőre már kb. hét liter fog készülni, ami talán azért egy napnál tovább is kitart. A cél az, hogy a heti egyszer beérő italból egész hétre legyen, így ne kelljen pl. limonádét készíteni. Sajnos nem vagyok egy nagy vízivó, szeretem, ha valami íze van az italnak, és mivel nagyon bejön a kombucha íze, szerintem ez lesz a legjobban működő megoldás, ami pénztárcakímélő is (még a nem túl sok citromot tartalmazó „citromlé” sem valami olcsó…), az egészségességéről nem is beszélve.

Két 4,25 l-es üvegben érik a jóság.
Végezetül, azt hiszem, elkészültem az idei vetésnaplómmal, amit meg is osztok veletek, hátha valakit érdekel. Ezt most már némi helyi tapasztalat alapján állítom össze, természetesen van benne kísérletezés és jó adag túlvállalás is, ha valakinek lenne javaslata, hogy mit lenne jobb máskor, az ne tartsa magában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése