2020. február 10., hétfő

Kertinapló 2020.02.08.-10. - magbörze, magigénylés, málnametszés

Itt most három napot veszek egybe, mert kevés dolog történt, de az egyik annál fontosabb. Az első, hogy legutóbb a málna metszésénél elfelejtettem kimetszeni néhány vesszőt, amin málna-gubacsszúnyog vagy karcsú díszbogár pete miatti gubacs képződött. Ezeket persze nem tőből vágtam ki, csak a gubacs alatt, e felett az a tapasztalatom, hogy amúgy sem hozott volna érdemleges termést a legyengült vessző, de ez a cikk emlékeztetett most a teendőre. 

Egy másik apróság, hogy végre sikerült elpakolni a még tavaly megrendelt homokot, amit elsősorban a gyerekek homokozójához hozattam, de azóta sok mindenre használtam, például palántázáskor a földhöz, vagy kiszáradás ellen olyan magokat szórtam meg vékonyan vele, amelyeknél fontos, hogy fényt kapjanak csírázáskor. Egy nagyon vékony homoktakarással kevésbé száradnak ki pl. a bazsalikommagok vagy a mikrozöldségnek nevelt csíranövények.

És végezetül a legfontosabb, hogy kisfiammal eljutottunk az idei második magbörzénkre, amit még jobban vártunk mint az elsőt. Ezt Borza Márton szervezte, teljesen önkéntes alapon és ezért nagy hála illeti. Érdemes megkeresni Kakukkfüves kert nevű fészbúk oldalát, mert sok érdekes növényt termeszt.

Nem mondható, hogy tömegek jöttek volna el a magbörzére, de azért volt 20-30 ember, akit érdekelt. Külön öröm volt, hogy már én is tudtam segíteni másoknak, sok fogott mag talált gazdára a készleteimből. És természetesen én sem tértem haza kincsek nélkül. Itt a felsorolás a szerzeményeimről:





  • Black beauty paradicsom
  • Színes kukorica
  • Újzélandi spenót
  • Citrom paradicsom (középkorai, féldeterminált)
  • Kerti laboda (spenótfa)
  • Vörös áttelelő saláta
  • Rézvirág
  • Dísznapraforgó
Mivel nagyjából végig ottmaradtunk, most kicsit bátrabban vettem a magokból, amik érdekeltek, pl. figyeltem rá, hogy kukoricából legyen annyi, hogy legalább egy pár négyzetméteres blokkot tudjak belőlük vetni, így lehetőséget adva a további magfogásra. Még nem voltam igazán nagy forgalmú magbörzén, de úgy érzem, ezek a kisebb események talán közelebb is állnak a szívemhez, mintha mondjuk valamelyik nagy budapesti magcserére mennék el. Egy biztos, jövőre is itt leszünk, és reméljük kicsit több embert meg tudunk mozgatni. Vagy akár a saját településünkön szervezünk magcserét, ez különösen szép lenne.

A magbeszerzéshez kapcsolódik még, hogy lezajlott a NÖDIK tavaszi mintaigénylése is, most először kértem tőlük magokat (tavaly batátát sikerült, ha minden jól megy, azt már tovább is tudom szaporítani). Kétfajta amarántot, néhány babfajtát és homoki babot, egy lencsét és egy spenótfajtát igényeltem. Amarántot azért, mert ha már érdekel, jó lenne minőségi szaporítóanyaggal kezdeni, hogy tudjam is, mit adok tovább, ha sikerül felszaporítani. A babokkal kísérletezem, mi működhet itt a nagy melegben nyáron. A lencséről azt írták, kék cirmos a magja, és ezt muszáj megnéznem élőben. Spenótból pedig eddig csak a kommersz fajtákat próbáltam, és találtam a listában egy tájfajtát, ami tőlünk 50 km-en belüli eredésű, úgyhogy remélhetőleg jól fog teljesíteni.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése