2020. január 17., péntek

Indul a magbörze-szezon!

Így télvíz idején nehéz eldönteni, hogy a kerttel kapcsolatban melyik esemény a legizgalmasabb, mert jó pár ilyen van. Virágzás, szüretek, állatok megfigyelése, évszakváltozások, csak hogy néhányat említsek. De ide tartoznak számomra a magbörzék is. Tavaly voltunk először, és előttem egy új világ nyílt meg, pedig nem is nagy eseményeken jártunk, csak kis helyi szervezéseken. Körülbelül úgy tudnám leírni az érzést, amikor magbörzén vagyok, mintha Karácsony lenne, bennem pedig kisiskoláskori emlékek törnek felszínre. Akkoriban nagyon lelkesedtem a bélyegekért, és mindig nagyon örültem, ha valaki másnak is volt nagyobb gyűjteménye, ilyenkor rengeteget csereberéltünk. Ezt eleveníti fel bennem a magbörze, de ennél sokkal többet ad, hiszen olyan emberekkel találkozhatok, akik jó eséllyel rendkívül hasznos tanácsokat is adnak, ráadásul a beszerzett magok nem csak fekszenek egy albumban, hanem kikelnek, gyümölcsöt hoznak, és ha ügyes vagyok, egy év múlva már én is tudok belőle adni másoknak.

Készülődés a magbörzére. Az volt a tapasztalatom, hogy érdemes kisebb tasakokba kiporciózni a magokat, mert így sokkal több embernek juthat, mintha csak egy tálból lehetne venni.



Tavaly is és idén is az első magbörze, amin részt vettünk, Székesfehérváron volt a Szárazréti Közösségi Házban, a Székesfehérvári Kertbarát Egyesület szervezésében. Tavaly elég sokan is voltak, hasznos magokat szereztem, és néhányat közülük sikerült is felszaporítanom, így most már én is elhozhattam a saját jól bevált fajtáimat. Sajnos idén az Egyesület honlapja közvetlenül a börze előtt leállt, így nem nagyon tudták kommunikálni az eseményt, így csak az egyesületi tagok voltak jelen, meg mi (én is csak azért tudtam róla, mert még tavaly felírtam, hogy január harmadik szerdáján lesz, így telefonon tudtam érdeklődni előtte). Még így is találtam izgalmas dolgokat, és tudtam adni egy-két fajtát másoknak is.


Nem egy nagy megfejtés, de nekem tetszik, hogy sikerült egy kis próbálkozással olyan tasakot kitalálni, amiből nem hullik ki a mag, de nem kell hozzá semmilyen ragasztóanyag sem. Egy kb. A7-es méretű papírnak hosszában az alját felhajtom, oda öntöm be a magokat. Ezután ráhajtogatom a maradék papírt az így kialakult tasakra, amíg el nem fogy, majd a két végét hátrahajtom és egymásba akasztom, így nem nyílik ki. Paradicsomból én 10 magot rakok egy csomagba.
Ez a kis kezdő magbörze készletem.
A kipakolásnál komoly segítséget kaptam.


Csak kedvcsinálónak, hogy miket hoztam:
Mocsári hibiszkusz (tudom, ezt tőről lenne érdemes szaporítani, de azt még nem találtam, így a magnak is nagyon örülök) - gazdája elmondta, hogy érdemes ültetés előtt két napig áztatni a magokat, neki volt, hogy egy-egy tő már első évben hozott virágot. Nem vagyok nagy mályva fanatikus, de amikor először láttam a mocsári hibiszkusz hatalmas virágait, tudtam, hogy ilyet ültetnem kell. Reméljük idén sikerül.
Kínai selyemmirtusz - nem kerestem soha, de utánanéztem, és gyönyörű díszfa, biztos vagyok benne, hogy a rovarok nagyra értékelnék a kertben.
Zergeszarv - nem kerestem, de örülök, hogy hozott belőle a gazdája. Gyönyörű virágai vannak, a fiatal termése ehető is, savanyítani szokták. Különlegesen néz ki a száraz termése és a magjai is, mintha kis széndarabok lennének.
Perui óriás fekete kukorica - lenyűgöző magjai vannak! Ha nem is sikerül termést érlelni rajta (alapvetően hosszabb nyarat igényelne), akkor is szívesen látnék pár óriás kukoricaszárat a kertben. Magot fogni erről biztosan nem fogok tudni, mert talán a kukorica az egyetlen, amit elég sokan termesztenek a közelünkben is.
Nagydobosi, Muscade de Provence és patisszon tökfélék - hosszútávú tervem az, hogy az egymással összeporzódó fajtákból csak egyet-egyet fogok termeszteni, hogy biztonsággal foghassak magot időigényes kézi beporzás nélkül is, de még nem döntöttem el, pontosan melyikek legyenek ezek, így még kipróbálok párat.
Csípős cseresznye paprika - itt nem tudok fajtát, terméssel együtt voltak egy cipősdobozban. Tavaly hoztam egy sárga hegyes erős paprikát, amiből tavaly a legszebb erőspaprikáink lettek, így azt gondoltam, egy helyben jól teljesítő paprikával nem foghatok mellé. Az idei évösszegzésnél meglátjuk.

A székesfehérvári börzén szerzett kincsek. A visszazárható tasakokat vittem magammal, mert sokszor használhatóak és nagyon praktikusak ilyen esetekre. De általában is magamnál hordom őket, ha esetleg valami érdekes magra találnék az utcán/természetben. Háttérben a zergeszarv magtokja!
Zergeszarv magok, olyan mintha kis széndarabok lennének.

Terveink szerint még egy magbörzére fogunk ellátogatni, ami a közelünkben van. Ercsibe megyünk, tavaly is jártunk ott. A Borza Márton (Kakukkfüves kert) által szervezett esemény biztosan idén is sok örömet és kincseket fog hozni.

Mindenkit szeretnék bátorítani, hogy látogasson magbörzéket, de vigyázat, függőséget okoz! Viccet félretéve közös érdekünk, hogy minél változatosabb növényvilágot tartsunk fenn a kertekben/művelt területeken, ezzel saját magunkat biztosítjuk a változó környezet kihívásaival szemben. Erre pedig egyénként a legjobb megoldás, ha számon tartjuk, gondozzuk és szaporítjuk fajtáinkat, és persze megosztjuk egymással őket, amikor csak lehet.

Végezetül szeretném ajánlani a Magház oldalát, ahol minden évben összegyűjtik a szerveződő magbörzéket, és általában is rengeteg segítséget nyújtanak akár magfogási praktikákról, csereberéről, vagy szakmai kérdésekről legyen szó. Tevékenységük hiánypótló, érdemes nyomon követni/támogatni a munkájukat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése