2020. január 28., kedd

Babaház rétegelt lemezből

A hangszerjavítós blogomon is többször bemutattam már barkácsolós megnyilvánulásokat, amik általában valamilyen ünnephez kapcsolódtak. Tavaly Karácsony előtt megint szántam időt ilyesmire. Szeretek saját kézzel ajándékot készíteni, ha tehetném mindig így csinálnám. Ehhez persze sok idő kell, ami nem mindig adott, de ha jól jön ki a lépés, a munkák közé belefér egy kis változatosság is.

Ahogy a cím is mutatja, babaházat készítettem, kislányunknak. Már egy jó ideje érdekli az, hogy folynak a mindennapok, szeret főzőcskézni, illetve gyakran játssza a duplo emberkékkel, hogy alszanak, leülnek helyekre, esznek, stb. Ez adta az ötletet, és nem fogtam mellé, mert ha nem is klasszikus szobákat szokott egyelőre berendezni a házban, használja, és a bátyja is szívesen parkolja bele a járműveit az emeletre. A földszinten az egyik szoba gyakran állatkarám, megfigyelésem szerint pedig a duplóemberek a legtöbb időt a fürdőszobában elhelyezett padon és fotelekben töltik. Kiskorunkban a húgom is kapott babaházat, Édesapám csinálta, most is teljesen működőképes. Ez szolgáltatta az első mintát, erről vettem méretet. Annak tömör hátsó fala van, és elől is le lehet zárni egy külön becsúsztatható osb-lappal, így szállítható. Én inkább a könnyű hozzáférhetőségre akartam helyezni a hangsúlyt, így nálam mind az előlap, mind a hátsó fal nagyrészt hiányzik.

Alapanyagnak rétegelt lemezt választottam, mert strapabíró, és van egy hely, ahol mások által fel nem használt leeső darabokat lehet belőle megvásárolni kedvezményes áron.

Rétegelt lemez lap élének csiszolása összeszerelés előtt, a kisebb egyenetlenségek és éles peremek eltüntetésére.

A fő falak 9 mm vastag rétegelt lemezből, a válaszfalak pedig 6 mm-esből készültek. Az ablakok, ha jól emlékszem 10x10 cm-esek, az ajtók 15x10-esek. A szobák alapterületét úgy találtam ki, hogy pont elférjen bennük egy vagy két 8x16-os duplo alaplap. Így a házat a duplo emberek is gond nélkül használhatják, de ha később esetleg készítenénk saját bábukat, vagy más, nagyobb babákkal szeretne játszani a kislányunk, ahhoz is elég nagy. A magasságok és alapterületek pontos méretét most nem tudom megmondani, de igény esetén szívesen lemérem és megírom kommentben.

Méretezés duplóra. Talán a jegyzeteken el is lehet olvasni a méreteket, ha letöltitek a képet és ránagyítotok.
A lapok rögzítését 3 mm vastag facsavarral oldottam meg. Ennél sokkal szebb megoldások is vannak, de itt már sajnos közbeszólt az idő tényező, így komolyabb fakötésekkel nem volt időm foglalkozni. Ragasztani pedig azért nem akartam, mert szerettem volna, ha később akár bontható, akár átalakítható a házikó.

Itt a tetőlemezek 45 fokos lecsapását gyalultam.
Persze nekem viszonylag könnyű dolgom van, mert vannak szerszámaim. Ugyanakkor egy leheletnyivel rusztikusabb házikót nagyon minimális szerszámigénnyel el lehet készíteni. Nagyjából ezek elengedhetetlenek:
  • egy jó kézifűrész
  • lombfűrész
  • valamilyen fúró
  • vonalzó vagy legalább mérőszalag
  • csiszolópapír (120-as bőven elég)
Ezeken kívül jó szolgálatot tesz egy satu, szorítók és gyalu, ha szeretnénk lecsapásokat csinálni.

Egy jó derékszög sem haszontalan!
Az ablakok nyílásait lombfűrésszel vágtam ki, mivel van ilyen gépem, itt is spóroltam egy kis időt, de kézzel is tökéletesen meg lehet csinálni. Az ablakok alsó peremére párkányt is készítettem, mert a kilenc mm vastag rétegelt vékony ahhoz, hogy valamit rá lehessen tenni, egy szélesebb párkánnyal tovább bővül a lehetőségek száma. Ez volt az egyetlen elem, amit felragasztottam, illetve szöggel rögzítettem a helyére.

Ablaknyílások kivágása lombfűrésszel. Előtte a sarkokat kifúrtam, innen lehet elkezdeni a vágást.
Az oldalfalak már összeillesztve és a párkányok is a helyükön.
Ahogy már említettem, hátfalat sem akartam, hogy két oldalról egyszerre többen is lehessen játszani a házikóval. Így csak egy kb. 5 cm-es peremet csináltam minden emelet padlószintjében, és ez nagyon jól be is vált, kényelmesen be lehet nyúlni a szobákba hátulról is.

A leírtakon kívül még csináltam egy duplóra méretezett lépcsőfeljáratot is az első emeletre, valamint egy kéménynyílást a tetőre, szintén kompatibilis méretben.

A házikó azóta a gyakorlatban is jól vizsgázott, stabil és szeretnek vele játszani, elképzelhető, hogy később festést vagy valamilyen tapétát is kap majd.


A tető felcsavarozása.
Elkészült babaház
Némi berendezés, csak hogy látsszon, mi volt a szempont a méretezésnél.
Végezetül jöjjön néhány életkép a belakott ingatlanból:

Garázs, állatmegőrző, gerillakert, mi kell még?
Bevált a lyukas megoldás
Mivel a duplo emberek is alomszéket használnak, a wc társalgóvá alakult.
Társasélet

2 megjegyzés:

  1. Láthatóan teljes a siker :-D Milyen technikával csináltad a süllyesztéseket a csavarfejekhez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Ilyen süllyesztőfejem van, de csak egy méret, hármas szárhoz. Úgy szoktam megválasztani a csavarméretet, hogy legalább hármas furatot kelljen neki fúrni, pl. 3 mm-es csavar ilyen szempontból a legkevésbé munkás. Ilyenkor eleve a süllyesztőfejjel fúrok elő abba a lapba, ahova a süllyesztés kell, és utána a másikba, amibe a menet rögzül, egy csavarral megpontozva a megfelelő helyre 2,5-össel. Ha ennél vastagabb csavart használok, akkor is először a süllyesztővel fúrok elő, majd feltágítom a furatot a csavar átmérőjéig.

      https://www.perfor.hu/fafuro_kupsullyesztovel_34565

      Törlés