2020. július 25., szombat

Kertinapló 2020.07.15.-25. - szüret, magok, műanyag


Nagyjából tudom csak megírni, miket is csináltam a kertben mostanában, mert nem nagyon tudtam gép elé ülni és pár nap távlatából már nem mindig állnak össze a részletek. Az biztos, hogy folytattam az érett magok begyűjtését a kertben, többek között sóska, muskotály zsálya, gyűszűvirág, tátika, bögrevirág, metélő- és gazdahagyma valamint két fajta cékla magjait fogtam meg, a feldolgozásukkal apró lépésekben haladok.

Ilyenkor, ha nem vágtuk le a növényeket virágzás után, nagyon sokféle szaporítóanyagot tudunk gyűjteni.

Felszedtem az utcafrontról a hagymás dísznövényeket is, már a negyedik évük lett volna háborítatlanul, tavasszal látszott is rajtuk, hogy kezdenek elsűrűsödni, elaprózódni. Ez főleg a tulipánokra igaz, a nárciszok, úgy láttam, jobban bírják az egy helyben maradást. Nem is ugyanebbe az ágyásba fognak visszakerülni, szeretnék a helyükön inkább valamiféle növényi védőfalat növeszteni, próbálva felkészülni egy esetleges földi kémiai szúnyogirtásra, mert sajnos az idei fejlemények sem adnak okot sok bizakodásra. Mivel elsősorban árnyéktűrő cserjékből szeretném kialakítani a frontot, első lépésként egy takarónövény-keveréket vetettem a hagymások helyére. Ez jó lehetőséget adott rá, hogy kipróbáljak egy csomó növényt, amit eddig még idén nem sikerült. Szerettem volna a kertben kísérletezni olyan fajokkal, amiket eddig még nem próbáltam, de nem tudok annyit foglalkozni a kerttel, hogy erre sort kerítsek. Azt remélem, ebből a kis kísérletből is sikerül leszűrni némi tanulságot, elsősorban a különböző fajok növekedési erélyére, csírázására, fagytűrésére, újrakelésére tekintettel. A kipróbált (egyébként csak az újdonság elve szerint vezérelt) keverék: bükköny, csillagfürt, facélia, hajdina, köles, négermag, rozs, lednek, vörös here. Egyedül az amarilliszeket hagytam a helyükön a hagymásokból, de azt a néhányat, amibe belefutottam át is ültettem a kert hátsó részébe. Ezek a gyönyörű liliomszerű virágok tavasszal csak leveleket hoznak, ősszel viszont egyetlen méretes virágszárat csodás bimbókkal. Így nem nagyon lehet velük megcsinálni azt, amit a hagyományos tavaszi hagymásokkal, hogy felszedés után őszig pihentetjük őket.

Felszedett hagymások és szemét...
Krókusz
Nárcisz
Tulipán
Törpe nőszirom
Jácint
A földben kb. 6 négyzetméterről felszedett szemét...
Ez pedig miattunk került a földbe, mindjárt le is írom, mi ez.
Sajnos ehhez a hagymás felszedéshez tartozott egy igen szomorú dolog is. Sokan azt gondolják még ma is, hogy a műanyag szennyezés problémája elsősorban a jövő generációkat érinti. Itt a kettővel a bekezdés fölötti képen látható mennyiségű szemetet szedtem össze arról az aprócska területről, ahol a virághagymák voltak. És ezek a darabkák már bizony lehet, hogy évtizedek óta itt vannak és most is csak átkerülnek egy másik helyre, ahova a kukás viszi őket. Az alsó képen látható szeméthalom, ha lehet, még ennél is bosszantóbb. Amikor bírjuk erővel/működőképes, a gyerekeknél mosható pelenkát használunk. A szárazanyagot egy kakifogónak nevezett réteg gyűjti össze a popójukról, ahonnan az könnyen a komposzt-wcbe (alomszék) továbbítható, így semmi nem megy veszendőbe (egyébként a csap alatt kéne a nagyját is levakarni a pelenka belsejéről). Több ilyen kakifogó gyártó is úgy hirdeti magát, hogy a termékeik biológiailag lebomlók, teljesen környezetbarátak. A kezdeti, meglehetősen naiv időkben elhittem ezeket a szlogeneket és a kakifogót is komposztáltam. Vagyis megpróbáltam, mivel láthatóan fél év aktív komposztálás és három év talajban töltött idő után is köszönik, jól vannak, nem terveznek lebomlani. Ez persze marhára bosszantó. Visszajelzésemre legalább a webshopban, ahonnan vettük, feltüntették a pontos összetételt, de ez is elég sokára sikerült, ráadásul nem épp szembetűnő módon. Úgyhogy az ilyen és hasonló esetekben a saját káromon is tanulva mindenkinek fokozott körültekintést javaslok.

Azért csináltam egy képet szemét nélkül is a száradó csodás hagymákról.
Kb. egy hónapja tervben van a veteményes kigyomlálása, ebből most az I/1. ágyást sikerült megcsinálni, a felszedett lencse helyére került nantes 3 sárgarépa és lento nyári saláta, keresztesvirágút nem merek vetni, mert megeszik a földibolhák. És akkor kicsit a veteményesről: elkezdtek teremni az uborkák, már ettünk karalábét és sok finom céklát, paradicsom is akad, bár a szezon még csak most kezd beindulni. A vörös- és lilahagyma is befejezte életciklusát, így felszedtem, ahogy az első kis adag krumplinkat is.

Felül Kolumbusz, alul Santana hibrid uborka, Perún paradicsomokkal.
Vicces alakú cukkíni és tomatillók.
Az idei hagymatermés. Több, mint a tavalyi, de azért az egész éves fogyasztást még mindig nem fogja fedezni. Szerencsére kevés fej ment magszárba, és bevált a dughagymák sekély ültetése, általában nagyobbak lettek a fejek, mint a tavalyi évben.
A csapadékos idő miatt a csigákkal szemben eléggé kétes a fellépésem, a földibolhák ellen talán számít valamit a nedvesség, elvileg ezt nem szeretik. A kert mindenesetre kiszáradni éppen nem akar, ami nagyszerű. Megjelentek a krumplibogarak is, egyelőre még tudom tartani velük a lépést, és sajnos, bár eddig úgy tűnt, kevés poloska lesz, az érni kezdő paradicsomokat rendre megtalálják. 

A paradicsom sajnos nem épp szívogatásmentes. A perún fajtán kívül itt még manó és mini sárga.
Az első megtermett karalábénk és némi csíkos cékla (chioggia)
Sikerült szereznem elemi kénport, amivel próbaképpen elkezdtem kezelni a sárguló levelű cserjéket, fákat. Ez alapvetően a ph-t csökkenti hosszú távon, így téve elérhetőbbé pl. a vasat, aminek relatív hiánya okoz gyakran sárgulásos tüneteket. Nagyjából 8-9 körül van a földünk ph értéke a problémás növényeknél, még a magnóliánál, ahol külön figyeltem a kémhatásra is csak 7 környékén áll, pedig az ültetéskor komolyabb mennyiségű savanyú tőzeget használtam, és jó párszor öntöztem ecetes vízzel. A kénporból 45-50 g-ot dolgoztam be kb. 60 cm átmérőjű körben a növények körül 5-10 cm mélységben a talajba. Utána lazán visszahúztam rá a mulcsot. 1-2 hónap múlva szeretném újból megmérni, lett-e valami hatása a kezelésnek (a kezelt növények: Jenny kiwi, fekete berkenyék, magnólia, redhaven őszibarack). Ezzel a kénporos kezeléssel már korábban is találkoztam külföldi videókban, de most a nagyszerű terra-kert fórumon is olvastam róla, innen tudtam meg, hogy itthon is lehet kapni elemi kénport. A fórumot nagyon ajánlom mindenkinek, nagyon segítőkész és tapasztalt kertészek is vannak a tagok között. Mivel azért továbbra is az időm túlnyomó részét a műhelyben töltöm, van időm művelődni, most épp az Egy csepp kert blogon olvastam egy érdekes jutub csatornáról, ahol egy szőlőtermesztő szakember osztja meg a tudását a világgal. Az említett blog egy nagyon kedves és inspiráló oldal, Kulicz László csatornája pedig igazi aranybánya és bár számomra őrjítő a reklámok száma a videókban, nagyon hálás vagyok az ingyen osztogatott színvonalas ismeretekért.

Cékla-répa, fűszerek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése